onsdag 21 september 2022

Jag hoppar av.

Just nu går jag Webbutveckling 120p på dstans på BTH. Men jag kommer att bli utslängd från kursen, då vi närmar oss treveckorskontrollen och jag inte gjort klart en css uppgift. Treveckorskontrollen fungerar annorlunda på många andra ställen, där behöver man bara fylla i att man tänker fortsätta gå kursen.

Men är jag inte lite korkad som lägger av nu, det är väl bara att göra klart uppgiften? Fast det hela är ett symptom på ett större problem. Jag hoppas att problemet inte är att jag är en idiot som gillar att sabotera för mig själv. Istället tror jag att det är ett symptom på hets, vi har inte riktigt tid att sätta oss in i alla ämnen och det är många ämnen som skall täckas.


Den här hetsen finns även på andra programmeringsutbildningar. Jag började på två olika på Mittuniversitetet. Där var det ännu värre, en massa labbuppgifter + rapporter som skulle skrivas och dessutom tentor. Det är en fördel med att läsa in ett ämne på egen hand, du bestämmer tempot.

Den andra fördelen är att du bestämmer själv vad du vill läsa. På BTH läste vi php. Visst det används av Wordpress, men jag hade hellre läst c# med asp.net. Nu är utbildningen skattefinansierad i Sverige, så mab slösar inte ofantliga summor när man läser något man inte vill läsa, bara för att det ingår i en kurs eller ett program. Men varje timme du läser något du inte vill läsa, är en timme du kunde läst något annat eller gjort något vettigt. Visst är det illa att slösa med pengar, men att slösa med tid är värre.

I nästa inlägg kommer jag gå igenom vad jag tänkt lära mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar