lördag 10 september 2016

Minnespalats i fantasin

För att få tillräckligt med minneskrokar i mina minnespalats tänlte jag att jag skulle skapa ett i fantasin. Det är svårt att bara hitta på så där, så efter lite funderande kom jag fram till att jag skulle utgå från Djursholms slott, där jag aldrig varit och hitta på egna rum istället för de som är där. Kanske göra en och annan tillbyggnad osv. Men efter att ha räknat på det kom jag fram till att jag troligen inte får ihop så mycket mer än 30-40 rum. Med 10 minneskrokar i varje blir det inte mer än 400 individuella krokar. Vilket inte räcker om man skall lära sig 2000 kanji.

Nödlösningen blev att ställa in totalt 14 arkivskåp, med plats för 100 tecken i varje. Vet inte om arkivskåp är rätt term egentligen, sådana där man hade indexkort i på biblioteken förr i tiden. Jag testade hur det var att memorera, det funkade inte lika bra som i ett minnespalats baserat på en verklig plats jag känner väl till. Men eftersom jag får plats med så mycket mer så tror jag ändå att det kan vara något att satsa på.
Även om jag blir tvungen att repetera lite mer, så sparar jag ju tid på att inte behöva skapa en massa minnespalats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar