lördag 29 december 2018

Planera 2019 med Trello och Habitica

Jag har nu gjort planeringen för 2019 i Trello. Jag använde två tavlor för 2019. Dels en som jag kallade 2019, dels en som jag kallade 2019 Detalj. I 2019 skrev jag bara upp ett fåtal mer flummiga mål, som inte behöver vara speciellt precisa. Till exempel så vill jag lära mig kinesiska. Jag listade dem i en enda lista som jag kallade mål. Det är naturligtvis bättre om de målen är mer preciserade, istället för något så flummigt som "bli bättre"

På tavlan 2019 Detalj valde jag att vara mer noggrann och precisera delmål för varje månad, som skulle leda till att jag faktiskt skulle kunna säga att jag håller på att uppfylla de mer flummiga målen. Tavlan 2019 Detalj består av 12 listor, en för varje månad. I varje lista har jag placerat kort som beskriver delmålet jag vill uppnå. Varje månad har jag till exempel ett kort där det står lära mig 200 kinesiska glosor. Ett tips är att om du har många delmål som upprepas varje månad, så är det lätt att kopiera hela listan genom att klicka på de tre punkterna i det övre högra hörnet på listan och välja kopiera listan, så kopieras hela listan inklusive alla kort som ingår i den.

Det jag inte gjort än, men tänker göra i början av varje månad, är att sedan skapa dagliga uppgifter i Habitica som gör att jag uppnår de månatliga delmålen, till exempel studera 20 kinesiska glosor.

Ja det var alltså hur jag planerar 2019 och vilka appar jag använder för att göra det. Har du själv gjort upp några planer för 2019? Vilka appar/webbsidor använder du för att göra din planering? Eller du kanske föredrar att göra planeringen på papper?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar