fredag 8 februari 2019

Vad jag lärt mig av mina många intressen: 1. Jonglering


Det här är starten på en ny serie där jag tänker gå igenom vad jag lärt mig genom några av mina många intressen. När man går lite mer på djupet inom ett intresse  så händer det ofta att man lär sig saker man kan ha nytta av inom andra områden. Så vad har jag då lärt mig av att hålla på med jonglering?

En bra strategi kan vara avgörande
Jag ville redan i 6-7 års åldern lära mig att jonglera. Men som de flesta som inte fått instruktion så började jag med att försöka lära mig det trick som i jongleringskretsar går under namnet "the shower". Det gick som förväntat och jag lärde mig naturligtvis inte att jonglera. Men när jag var 17 eller 18 år fick jag tag på en instruktionsbok på tyska och med hjälp av instruktionerna i den så kunde jag till slut lära mig det.

Vikten av att bryta ner det man skall lära sig i dess minsta beståndsdelar
Det jongleringsboken jag hade gjorde var att bryta ner det som jonglörerna kallar "the cascade", vilket är ett enklare trick än "the shower", i de tre kast som ingår och uppmana läsaren att träna på varje del för sig. I boken förklarades också vanliga fel, så att man kunde korrigera om man gjorde fel.Att bryta något i sina minsta beståndsdelar är också väldigt användbart inom programmering.

Lite träning varje dag räcker ofta om man koncentrerar sig
Ett år bestämde jag mig för att träna varje dag. Jag minns inte om det var 5 minuter eller 15, men det var i alla fall inte mycket. Jag tyckte ändå att jag gjorde ganska stora framsteg. När jag mer eller mindre la av med jongleringen så kunde jag göra över 100 kast med fem bollar. Men ni får tro mig på mitt ord, jag kan inte göra om bedriften idag 😊



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar