torsdag 28 mars 2019

Promodoro, halvpromodoro och minipromodoro

Jag har precis börja med ett nytt system för time management. Du känner säkert redan till promodoro-tekniken, men jag märkte att trots att jag använde den så hade jag problem med att komma igång med det jag ville göra.Efter att ha tittat på 5-Minute Study Motivation - Japanese Procrastination Cure (Eventuellt kan jag få en gratis månad om på Skillshare om du registrerar dig via den här länken) så kom jag fram till att jag behöver bryta ner mina promodoros ytterligare.

Så nu har jag något som jag kallar en minipromodoro som bara är på 5 minuter. Den använder jag till uppgifter som jag vet att jag har svårt att komma igång med, det kan vara att studera ett språk, översätta eller skriva. Jag försöker att ha fyra minipromodoro på en timme. Efter en minipromodoro brukar jag ta tio minuters paus eller tio minuters arbete med något annat

Sedan har jag något som jag kallar en halvpromodoro, som varar i 10 minuter. Den använder jag till saker som jag tycker är relativt kul när jag väl kommer igång. Till exempel att läsa. Ofta kan jag köra en halpromodoro direkt efter en minipromodoro, alltså kanske jag läser direkt efter att jag översatt något i fem minuter, men jag gör inte så att jag direkt kör tio minuter till med översättning. Om jag inte är väldigt inspirerad.

Min promodoro har jag valt att sätta till 20 minuter. Jag använder den dels till att räkna ut hur lång tid jag behöver när jag sätter deadlines för mina projekt. Jag brukar räkna med att hinna med sex promodoro per dag. Det kan tyckas lite, men kör man med minipromodoro så blir det ändå sex timmars arbete per dag. Även om man kör med vanliga promodoro och det bara blir tvåtimmars arbete per dag, så är det viktigt att tänka på att det inte enbart är ren översättning som ingår i att driva en översättningsfirma. Helst skall man hinna med marknadsföring, planera och följa upp företagets strategi, kompetensutveckling och bokföring. Allt detta ligger efter arbetet med dagens översättande. Dessutom gillar jag att ha lite i reserv om det skulle dyka upp en annan kund som vill ha hjälp.

Ibland är det krisläge, och då jobbar jag med tolv promodoro per dag. Det kan vara att det just nu är många som vill ha hjälp eller att jag slarvat med en deadline och behöver arbeta i kapp. Om jag använder minipromodoro så går det tre timmars arbete på en timmes arbete med vanliga promodoro.

Fungerar det?
Det är egentligen lite tidigt att svara på, jag har precis börjat med det här upplägget. Men på åtta minipromodoro hinner jag med ungefär lika mycket som på tre vanliga promodoro. Så jag jobbar effektivare även om det på ett vis tar längre tid 😲

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar