tisdag 12 mars 2019

Vad jag har lärt mig av mina många intressen: 3 Filosofi


Filosofi har oförtjänt dåligt rykte och anses av många bara vara flum. De är dock helt fel ute och enligt mig är filosofi bland det minst flummiga man kan ägna sig åt. Jag pratar här om den analytiska filosofin som den lärs ut på universiteten, kontinental filosofi kan ibland bli mycket flummig och den nya religionen genusvetenskap, som en del vill kalla filosofi, skall vi inte prata om..

Så vad har jag då lärt mig efter något över 60 hp i teoretisk filosofi och 30 hp i praktisk filosofi?

Det är oerhört svårt att definiera exakt vad olika begrepp betyder men ingen verkar bry sig
Att definiera exakt vad till exempel kunskap är visar sig vara näst intill omöjligt. Ändå verkar ingen riktigt bry sig. Till exempel var många definitioner då jag läste psykologi oerhört lätta att slå hål på, men ingen verkar bry sig. Följden blir att man från undersökningar med dåliga definitioner av ett begrepp drar dåliga slutsatser kring begreppet självt.

Det går att bygga ett akademiskt ämne om något vi inte ens vet om det existerar
Det jag pratar om här är den praktiska filosofin. I ämnet försigår förvisso en diskussion om etiska värden finns i verkligheten, eller om det är något vi människor skapar. `

Jag måste erkänna att jag förstår inte alls vad det skulle innebära om etiska värden fanns i verkligheten. Jag har naturligtvis en uppfattning om vad som är rätt och fel, men vad fan skulle det innebära om den var korrekt och de saker jag tycker är rätt och fel faktiskt var rätt och fel? För mig är det ungefär samma sak som att bara för att jag tycker att jordgubbsglass är godare än chokladglass så förhåller det sig på något sätt så i världen. Så de som gillar chokladglass har inte bara andra preferenser än mig, de har också fel om hur världen förhåller sig. Jag tror att de flesta här inser att  det i det senare fallet står klart att vi pratar om något som inte finns, men varför folk tror att vi pratar om något som finns i världen när vi pratar om rätt och fel är för mig en gåta.

Vi gör hela tiden grundlösa antaganden om verkligheten
Efter att ha läst lite teoretisk filosofi står det snabbt klart att det går inte att avgöra om det är medvetandet som konstruerar verkligheten eller om de fysiska objekten faktiskt finns utanför medvetandet. Om inte ens en sådan grundläggande sak går att bevisa, då förstår man snart hur oerhört mycket annat vi går runt och tror på som inte går att bevisa. Att läsa filosofi kommer att göra de flesta mer skeptiska och därigenom svårare att lura. Man förstår ju om makthavarna gärna vill att vi skall tycka att filosofi är flummigt 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar