lördag 24 augusti 2019

7 dagar med schack: Dag 0


Om du följde 3o dagar med kanji så anar du säkert att 30 dagars utmaningar inte är något för mig :) Så den här gången blir det en mindre utmaning, bara sju dagar med schack.

Min startpunkt
Jag har spelat schack i Allsvenskan för Manhem i Göteborg för en massa år sedan. Om man inte känner till seriesystemet i schack så låter det säkert mycket mer imponerande än det är. Högsta serien heter Elitserien. Jag spelade i lägsta divisionen i Allsvenskan och jag tror fan inte att jag vann en match...

Jag har en rating på 827 i 5min blixt på Chess.com. Jag tänker spela tio matcher innan jag börjar med träningen för att se hur trenden ser ut. Sedan kommer jag träna i fem dagar. Sjunde dagen tänker jag sedan spela tio matcher för att se om det skett någon förändring.

Träningen
Michael de la Maza hävdar i sin bok Rapid chess improvement (affiliate länk) att de flesta partier förloras pga "taktiska" misstag på lägre nivåer. Med taktiska misstag menas att man missar enkla hot, gafflar, avdragsschack och liknande. Han erbjuder två sätt att förbättra den sidan av spelet, dels olika enklare övningar och dels att man löser olika schackproblem i  till exempel böcker eller på datorn. I boken presenteras ett helt litet träningsprogram, där det visas hur många problem som skall lösas varje dag. Specifika problem tas dock inte upp i boken utan till det får man använda en annan bok eller ett datorprogram. Jag kommer att använda problem från Chess 5334 Problems, Combinations and Games (affiliate länk)

Själv kommer jag dock inte att följa programmet till punkt och pricka. Jag kommer inte att göra övningarna utan bara de taktiska problemen och jag kommer att nöja mig med att gå igenom 20 problem varje dag.

Hypotes
Min rating kommer troligen sjunka ytterligare under de tio första matcherna, då det var länge sedan jag spelade. Efter träningen kommer min rating troligen öka lite i resten av matcherna, men troligen inte så mycket att jag kommer tillbaka till samma nivå som jag har nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar