torsdag 5 september 2019

7 dagar med schack: Dag 7


Då var mitt lilla experiment avklarat. De sista tio matcherna minskade min rating från 877 till 861, en minskning med 16 eller 1,6 per match. Så slutsatsen är alltså att man försämrar sitt spel genom att träna på schackproblem 😉

Nej riktigt så illa är det kanske inte, det kan finnas rätt många förklaringar till att ratingen minskade. En förklaring kan ju vara att tio matcher kanske är lite lite för att bedöma om man ökat alternativt minskat sin spelstyrka. Dessutom var alla tio matcherna samma dag, så dagsformen påverkade ganska mycket. Slumpen blir också ganska avgörande med så få matcher, om någon blir nedkopplad i en match så är det 10% av matcherna som avgörs på annat sätt än genom spelstyrkan hos de respektive spelarna.

Om jag på allvar skulle vilja förbättra mitt spel så skulle jag träna på att lösa schackproblem, men jag skulle också spela många matcher och analysera varje match i detalj med tex Fritz. Jag skulle också analysera mina öppningar lite bättre och kanske hitta någon annan variant än Englunds gambit som svar på 1.d4

Men det jag lärde mig av de här sammanlagt 20 matcherna är att det är ganska tråkigt att spela schack. Så det blir nog inget med det på ett tag. Istället har jag ett annat projekt på gång, som jag nog kommer att berätta mer om här på bloggen vilken dag som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar