tisdag 10 september 2019

Lite mer information om 180 dagar med programmering: Vad kommer jag att studera?

Vid närmare eftertanke så har jag bestämt mig för att för tillfället koncentrera mig på webbutveckling, spelutveckling och grundläggande teori. Jag avvaktar lite med maskininlärningen tills efter att jag blivit bättre på webbutveckling.

Webbutveckling
Jag börjar med att gå igenom kursen MVC Application design using .NET core 2.0 på edX Ett delmål är att klara av Microsofts MCSA. Jag börjar med Exam 70-483: Programming in C#. Till min hjälp har jag en bok från 2013, som fortfarande verkar vara aktuell, MCSD certification toolkit: Exam 70-483: Programming in C# (affiliate länk) Jag har inte satt något datum än då jag skall vara klar med min MCSA.

Spelutveckling
Här koncentrerar jag mig dels på kursen Introduction to game development på Coursera från Michigan university och dels på kursen Unity 2018 fundamentals på Pluralsight. Jag har inte bestämt mig för någon bok än, men när jag gör det så kommer jag att komplementera inlägget med information om vilken bok jag använder.

Uppdatering
Jag använder Sam's teach yourself Unity game development in 24 hours (affiliate länk) Det finns också en nyare upplaga för Unity 2018 (affiliate länk)

Grundläggande teori
För grundläggande teori kollar jag på CS50's Introduction to computer science från Harvard på edX
Jag läser just nu också böckerna The Complete Software Developer's Career Guide av John Sonmez (affiliatelänk) och Get Programming with Haskell av Will Kurt (affiliate länk) Jag kommer att följa upp med böcker med mer teori längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar