lördag 7 september 2019

Nytt projekt: 180 dagar med programmering

I förra posten nämnde jag att jag hade ett stort projekt på gång, det projektet är att bli bättre på att programmera. Jag är inte helt grön inom området, även om jag inte jobbat som programmerare så har jag praktiserat inom branschen och gått två arbetsmarknadsutbildningar. Så den plan jag lägger fram kanske inte passar den som är nybörjare.

Planen är att koncentrera mig på tre områden: webbutveckling, spelutveckling och maskininlärning. Jag kommer också att läsa grundläggande teori, sådant som man kanske missat när man gått en arbetsmarknadsutbildning istället för att ha läst till exempel datavetenskap på universitetet.

Webbutveckling
Detta är det område där jag idag står närmast arbetsmarknaden. På arbetsmarknadsutbildningarna har jag dels läst om webbutveckling inom ASP .NET och dels om samma sak på Java sidan. Jag läser detta i huvudsak för att snabbt hitta ett jobb och för att jag tycker att området är intressant. Jag kommer att koncentrera mig på backend.

Spelutveckling
Jag har länge tyckt om att spela spel i olika former och skulle tycka att det vore kul att utveckla ett eget spel. Det här läser jag i huvudsak av intresse och för att möjligen kunna ha det som en källa till passiva inkomster i framtiden.

Maskininlärning
Detta är ju ett område som kommer mer och mer. Jag har inte hållit på med det innan, så jag startar från 0. Målet är att utveckla Skynet😉

Det kommer naturligtvis inte bli en uppdatering varje dag, om bloggen har några läsare vill vi ju inte skrämma iväg dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar