måndag 23 september 2019

Hur jag planerar veckan i Trello


Jag tänkte berätta lite hur jag planerar veckan i Trello. Min metod baseras rätt mycket på kanban.
Allt som allt innehåller tavlan 14 listor, vilka är som följer:

Att göra - personliga projekt
Det här är en lista som i den engelskspråkiga litteraturen förmodligen skulle kallas personal backlog. Här fäster jag kort med personliga projekt som jag inte fått planerat in den här veckan, men som jag gärna vill få gjort.

Att göra - arbete
Den här listan skulle nog kallas work backlog i den engelska litteraturen. Den fungerar som listan ovan, men korten handlar projekt i arbetet.

Gör
Hit för jag kort när jag håller på att arbeta med dem. I kanban är det väldigt viktigt att man begränsar antalet uppgifter man håller på med på samma gång. Jag brukar ha en begränsning på två kort på samma gång.

Väntar på
Hit för jag alla uppgifter som jag måste vänta på innan jag kan fortsätta med dem. Kanske behöver jag få ytterligare information via mail innan jag kan arbeta vidare.

Gjort idag
Hit för jag kort när jag är klar med dem. När jag slutat för dagen brukar jag ibland ägna lite tid åt att reflektera över vad som fungerade och inte fungerade under dagen. Då är det bra om man kommer ihåg vad man faktiskt gjort.

Idéer
Här listar jag idéer när jag kommer på dem, sådant som kanske kommer att föras in under Att göra - personliga projekt eller Att göra - arbete

Måndag
Här listar jag de kort jag tänker göra på måndag.

Tisdag
Samma som ovan fast för tisdag.

Onsdag
Samma som ovan fast för onsdag.

Torsdag
Samma som ovan fast för torsdag.

Fredag
Samma som ovan fast för fredag.

Lördag
Samma som ovan fast för lördag.

Söndag
Samma som ovan fast för söndag. Jag brukar låta bli att planera in något på söndagar. Fast ibland kan jag vara lite efter med en deadline så då får jag bita i det sura äpplet 😃

Gjort den här veckan
Hit för jag korten från gjort idag under veckans gång. Jag försöker att ibland reflektera lite över vad jag gjort under veckan och om det finns någon process som kan förbättras.

Ja så planerar jag veckan i Trello. Om du vill lära dig mer om hur du använder kanban på det personliga planet så rekommenderar jag boken Personal kanban (affiliate länk)

Du kanske även är intresserad av att läsa mitt inlägg om hur jag planerar 2019 med Trello och Habitica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar